Den glohede kaffedebat
I forlængelse af den fokus, der har været på DR’s Pengemagasinet om kaffe to-go (pris vs. kvalitet), Mc Donald’s gratis morgenkaffe, fordi de mener vi danskere betaler for meget for vores kaffe, og Finans’ artikel om kaffeproduktionens krise, så giver det stof til eftertanke at stå som aktør midt i den glohede debat. For hvad er vores budskab og mål med at fokusere på specialkaffe? Hvorfor ikke blot sælge og tjene flere penge på lavkvalitets konventionel kaffe?
Vi tror på, at det påvirker rigtig mange mennesker, når vi vælger at købe og drikke kaffe af en høj kvalitet. Derfor giver vi en tilsvarende høj pris, hvilket også sikrer de bedste vilkår for bønderne og deres familie i de kaffeproducerende lande. Vi sikrer så få led som muligt fra producent til os som risteri, så vi igen kan sikre det størst mulige udbytte til kaffebonden. Derfor arbejder vi også tæt sammen med vores leverandører, så vi kender deres forhold til farmeren. Endvidere har Sine besøgt flere kaffefarme, hvilket har givet et godt indblik i forholdene mellem producent og aftager! Når vi betaler efter kvaliteten, betaler vi derfor også langt højere priser en Fair-Trades minimumspriser.
Barske vilkår for kaffebønderne og kaffeproduktionen er en realitet. Læs artiklen fra Finans
her
”Hvis vi skal sikre forbrugernes adgang til kvalitetskaffe i fremtiden, er vi nødt til at sikre en mere bæredygtig levevej og produktion for verdens kaffebønder” Anna Lindqvist, nordic senior brand manager i Nescafé.
I dette er vi ganske enige!
Nogle af vores dygtige kollegaer i kaffebranchen fortæller det yderst flot, og vi er meget enige i deres udmelding. Derfor er der her virkelig nyttig læsestof til den kritiske betragter.
Læs her og tag selv stilling: (fra The Coffe Collective)
McDonald’s mener, at de danske forbrugere betaler alt for meget for deres kaffe, når de fx. køber en caffe latte to go. Derfor giver de gratis morgenkaffe i hele september.Nu kan man mene om McDonald’s kvalitetsfokus, hvad man vil, men vi knokler i hvert fald for at øge kvaliteten af vores produkt hele vejen fra indkøb af kaffen over ristning til uddannelse af vores baristaer. Og vores baristaer går ekstremt meget op i at lave det bedst mulige stykke arbejde for at sætte den sidste prik over i’et på kaffens lange vej fra jord til bord. I forhold til hvad man betaler for en kop kaffe, har vi fuldt tiltro til, at vores gæster selv kan vurdere, om de synes, at vores arbejde bag hver kop kaffe er pengene værd.Men når McDonald’s begynder at tale om “fair” priser for danskerne og bæredygtighed, som de gør i den pressemeddelelse f.eks. Metroexpress og AOK har videreformidlet, ja så hopper kæden altså af.I The Coffee Collective mener vi modsat McDonald’s, at den største ulighed i kaffemarkedet er, at bønderne får en alt for lav pris. Det er derfor, vi køber kaffe efter Direct Trade-modellen, som betaler producenten efter kvaliteten og ikke markedsprisen, og altid betaler minimum 25% over Fair Trade-prisen.Markedsprisen for kaffe er faldet støt det seneste år. Og den er nu kun knap det dobbelte af, hvad prisen var i 1960’erne. Det er så lidt, at det er fuldstændig uholdbart for bønderne.Den lave markedspris gør, at den almindelige markedskaffe er så billig, at det ikke nødvendigvis er den store udgift for en stor international virksomhed at give den ud gratis et par timer om dagen, hvis man til gengæld kan få en masse opmærksomhed.
Kaffe som et slagtilbud er et gammelt købmandstrick. Tricket er, at den lave indkøbspris på kaffe gør, at forretningen hurtigt har tjent tabet ind via mersalg af andre varer – man tjener på gyngerne, hvad man har tabt på karrusellen.
Det, at kaffe ofte er en slagtilbudsvare, er i tillæg desværre med til at forvride opfattelsen af, hvad en passende pris er for kaffe.Vi mener selvfølgelig ikke, at man som forbruger skal betale hvad som helst for en tilfældig kop kaffe. Der er klart steder, hvor kaffen er prissat for højt. Men den store uretfærdighed i kaffemarkedet er, i vores øjne, den lave pris, der betales til kaffebønderne. En dansk kaffedrikker har jo heldigvis rig mulighed for at vælge, hvor han/hun vil købe sin kaffe. En kaffebonde har sjældent så mange alternativer.Når vi siger, at markedsprisen i dag kun er knap det dobbelte, af hvad den var i 1960’erne, er det uden at tage højde for inflationen. Hvis man gør det, så er markedsprisen for kaffe faktisk lavere i dag, end den var i 1960’erne (ved en hurtig google-søgning kan man finde ud af, at en Big Mac hos McDonald’s nu koster 8 gange, det den kostede i 1960). Og så skal man huske på, at i 1960’erne var der flere kaffeproducerende lande som fx. Kenya, der stadig var kolonier. Dvs. det almindelige marked i dag betaler mindre til producenterne end dengang, det var kolonier, som dyrkede kaffen!I det perspektiv synes vi, at McDonald’s kampagne om fair priser for danskerne bliver en kende usmagelig. Hvis man vil tale om, hvad der er fair og bæredygtigt i kaffemarkedet, kunne man jo prøve at arbejde for at de, der har mest brug for det, fik en mere tidssvarende betaling.
Mvh The Coffee Collective
Peter, Klaus, Casper og Linus