Et kaffemarked i forandring

Altid en af favoritterne

Kaffe fra Kenya er noget af det mest hypede og elskede blandt kaffeentusiaster og har været det så længe vi kan huske tilbage i branchen. Den meget ikoniske smagsprofil og de juicy lyse smagsnoter, som kenyansk kaffe bidrager med, har været en væsentlig årsag til den store popularitet. Kenya har alle de bedste betingelser for at dyrke kaffe og alligevel har der igennem mange år været nogle udfordringer i den kenyanske kaffeindustri.

Skuffelse på skuffelse

Igennem de seneste år har det været svært for vores samarbejdspartner at finde speciality kaffe, som matchede de høje krav til kvaliteten af kaffen, men som også havde den ikoniske Kenya smag. Det gjaldt ikke kun for os hos Holy Bean, men for branchen helt generelt. Et af issuesne, som vores samarbejdspartner fandt frem til ved nærmere studie, var de noget mindre mængder, som de senere høstresultater afspejlede. Et andet issue var den manglende outstanding kvalitet, som kaffeelskere var vant til fra Kenya. Men hvordan kan noget af det dyreste og mest elskede kaffe i verden stort set forsvinde fra kaffemarkedet?

Svarene skulle måske findes ved de små kaffefarmere?

For at komme til bunds i dette kaffemysterium, var det ikke nok med skrivebordsanalyser og cuppings. Svarene skulle findes i Nyeri i Kenya ved farmerne, men da vores samarbejdspartner primært har samarbejdet med kooperativer, gjaldt det først om at få etableret kontakten til de små farmere. I Kenya er det sådan, at 99,63% af den kenyanske kaffe kommer fra de små farmere og kun 0,37% fra Estates.

En ond cirkel af gæld

Et utal af rejser blev det til for vores partner, og der var ingen tvivl om, at Nyeri er champagne regionen for kenyansk kaffe. I næsten et år mødte vores partner farmerne direkte og fik historierne first-handed og inden længe blev den tredje issue tydeligt. Farmerne kunne ikke længere leve af deres høst. Generelt modtager de små farmere 10% af deres betaling, når de indlevere deres høst på de små lokale vaskestationer i oktober-november måned. De sidste 90% bliver betalt i maj og måske endda først i juli. En af udfordringerne her er, at kooperativerne i gennemsnit opkræver 20% fra farmerne for at dække udgifter til bl.a. opbevaring, sprøjtemidler etc. En anden udfordring er at familierne i januar opkræves skolepenge. Som oftest den højeste udskrivning for en kenyansk familie. Det resulterer i, at mange familier må tage lån og ofte ender i en ond cirkel af gæld. Den tredje udfordring er, at der simpelthen ikke er økonomi til at investere og forbedre farmene, hvorfor udbyttet bliver ringere og ringere og mindre. Farmernes viden forsvinder ligeledes med generationer og uden ny guidance og uddannelse i forhold til forbedring af kvaliteter etc. så bliver værdien af høsten mindre, og de mange små farmere demotiveres og ender med at forlade kaffebranchen.

Har supply chain også en del af ansvaret?

For at finde hele svaret var det også vigtigt for vores partner at kigge på sammensætningen af hele supply chain. Først og fremmest var der mange forskellige led, som alle var part af én overordnet multinational gruppe, nemlig the dry mill, agenten, eksportøren og importøren. Én og samme gruppe betød stort set monopol på prissætningen uden farmerne havde den mindste mulighed for indflydelse eller styrke til at indgå forhandling.

Hvad er et sundt kaffemarked?

I et sundt kaffemarked skal der være plads til at forhandle priser direkte med farmerne. Det sikrer en vis dynamik i markedet og skarpe priser. Men i Kenya er det ofte store multinationale selskaber, som er med til at skabe en skævvridning i markedet. Vores samarbejdspartner har derfor valgt at gå en anden vej. De har halveret leddene i supply chain, så der i dag kun er tre led sammenlignet med de 6 led i den “gamle” supply chain struktur. Det betyder, at der i dag handles direkte med Ndaroini Coffe Ltd uden indblanding fra kooperativer. Derudover modtager farmerne i dag 100 ksh pr. kilo bær imod de tidligere 55 ksh og de betales i februar. Endvidere investeres der 21 ksh pr. kilo bær til forbedringer på fabrikken, så den hele tiden er up to date og farmerne kan modtage råd og vejledning. Det kalder vi for bæredygtighed, og vi er stolte af at kunne riste og sælge denne skønne Selected kaffe til jer.
Køb vores kaffe fra Ndaroini her.